onsdag den 2. december 2009

Hue, Hoi An og Nha Trang

Saa skriver jeg igen efter lang tids pause. De sidste par uger har vaeret virkelig gode. Jeg har set tre meget forskellige byer: Hue, Hoi An og Nha Trang.

Hue er en gammel by fyldt med historie, og det var herfra at Nguyen kongerne (Vietnams sidste dynasti) regerede fra 1802 til 1945 og gjorde Hue til midlertidig hovedstad i stedet for Hanoi.
I Hue havde vi desvaerre ikke vejret med os, og det regnede desvaerre hver eneste dag. Alligevel fik vi set nogle rigtig fine og gamle bygningsvaerker. Foerst saa vi Citadellet ogsaa kaldet Kongebyen, hvorfra Nguyen Dynastiet regerede. Dette var et smukt omraade, men det som jeg virkelig fandt specielt varTu Ducs Mausoleum, som er en af mange kongegrave i Hue. Tu Ducs Mausoleum var et virkelig smukt omraade, men stedet var ogsaa praeget af en meget trist stemning. Det, som jeg synes var saa interressant, var, at Tu Ducs liv ogsaa har vaeret soergeligt. Han kunne ikke faa boern, og han syntes selv, at han var en uduelig konge. Han er kendt for at vaere en ulykkelig konge. Derfor passede Mausoleumet uhyggelig godt til kongen, og man foelte naesten hans sorger, som man gik rundt der paa hans gravplads.
Udover Kongebyen og Mausoleumet saa vi Thien Mu Pagoden og sejlede paa parfumefloden.

Efter nogle dage i Hue gik turen videre til Hoi An, hvilket indtil videre helt klart er min ynglingsby i Vietnam. Hoi An er en gammel havneby, hvor forskellige etniske grupper igennem aarene har bosat sig og praeget byen. Blandt grupperne kan naevnes kineserne, japanerne, franskmaendene osv. Byen er charmerende med dens smaa gader fyldt med skraeddere, restauranter og gamle bygninger. I Hoi An var vi paa rundtur i den gamle bydel, hvor vi besoegte templer og gamle huse. Derudover blev vi koert ud til 'My Son', som er et ruinomraade fra Champa-riget.
Dagene gik meget hurtigt i Hoi An, og vi fik skraeddersyet en masse toej og fik spist paa de hyggelige gadekoekkener. En dag lejede vi ogsaa cykler og cyklede ud til stranden. Vi fik dog kun sobbet, da boelgerne ved det sydkinesiske hav er meget store og understroemmen voldsom staerk. Til sidst i vores ophold i byen var vi ude og besoege Cham Island, som var helt uturistet og skoen. Paa sejlturen blev vi ogsaa sejlet ind til en helt mennesketom strand, som bare var saa laekker. Her noed vi solen og fik badet.

Lige nu befinder jeg mig i Nha Trang, som ikke lige er min ynglingsby. Byen er efter min mening ret kedelig, men tilgengaeld har jeg faaet laest en masse. Og igaar aftes fik jeg sushi!
I dag midt i morgenmaden kravlede der saa en kakkelak op paa min fod. Jeg har aldrig skreget saa hoejt i mit liv. AD!

Haaber i alle har det godt derhjemme!

søndag den 15. november 2009

Halong Bugten og Sapa

Saa er der gaaet 10 dage siden jeg sidst har skrevet, og der er virkelig sket meget paa denne tid. Vi har jo vaeret i Halong Bugten i smaa to dage, hvilket var helt fantastisk. Bugten har i alt 3000 kalkstensoeer og derudover grotter og huler. Der er en hel speciel mystisk stemning i Halong bugten, naar taagen om morgenen ligger sig rundt om de kaempe oeer. Vi boede paa en traditionel traejunke, og her fik vi det laekreste seafood; muslinger, krabber, blaeksprutter, tigerrejer og meget andet. Vi var ude og sejle i kajak og besoege grotter, og om natten sov vi oppe paa daekket, og saa solen staa op over bugten. Det kan klart anbefales :)

Efter Halong Bugten tog vi med nattoget til Sapa. Sapa ligger oppe i det nordlige Vietnam og omraadet er hjemsted for mange etniske minoritetsgrupper. Gaderne er fulde af de forskellige grupper: Black H'mong, Red Dao, Tay mfl. De gaar rundt i deres flotte dragter nogle med roede toerklaeder om hovedet, med fint broderede kjoler og generelt bare i meget farvestraalende toej. Det var ret sjovt at se. Vi havde foerst nogle fridage i Sapa, som gik med at udforske byen. Vi tog op til en naerliggende park, hvor der var udsigt over hele byen.
Derefter tog vi ud paa vores foerste stammebesoeg ogsaa kaldes homestay. Vi skulle gaa 12km. til landsbyen Ta Van. Vandreturen derover var virkelig fin med udsigt over etagemarkerne og de smaa faldefaerdige huse, som laa ved vejen. Det var dog lidt skraemmende at se, hvordan boernene rendte alene rundt i de foraeldretomme huse med snotnaeser og ofte uden bukser. Naar foraldrene tager til Sapa for at handle, har de aabenbart ikke soerget for en barnepige til deres boern.

Ta van, hvor vi skulle bo i 2 dage, var en hel vildt hyggelig landsby, som laa i virkeligsmukke omgivelser. Byen er beboet af den stamme, som hedder Red Dao. Vi boede i et meget utaet traehus og sov paa hoesenge, saa det var simpelt, men ogsaa utrolig charmerende. Om aftenen sad vi rundt om et aabent ilsted med svinekoed haengende over os - det var meget stemningsfuldt.
Efter et par dage i Ta Van tog vi til Ta Phin, hvor Zay stammen bor. Her boede vi hos en halvalkoholisk familie, men huset var dog lidt mindre primitivt. Vi sov naesten alle sammen oppe paa et loft, saa der var rigtig lejrskolestemning! Vi opholdte os i byen i 3 dage, hvor vi besoegte en lokalskole, faeldte bambus og var med til naboens barnedaab. Det var nogle meget anderledes dage! I gaar tog vi saa tilbage til Sapa efter at vi havde vaeret oppe og se det stoerste marked i Nordvietnam. Det er dejligt at vaere tilbage paa et hotelvaerelse med varmt vand og varme senge, men det har helt sikkert vaeret en oplevelse at se, hvordan stammefolkenes hverdag er.

torsdag den 5. november 2009

Efter en uges hektisk program i Vietnam er vi ankommet til Halong City, hvorfra vi i morgen sejler ud til Halong Bugten, som skulle vaere en af verdens stoerste naturoplevelser!
Vi landede i Hanois lufthavn d. 31. oktober, og vi havde derefter 2 dage i Hanoi. Hanoi viste sig at vaere en meget hektisk storby med rigtig mange mennesker og knallerter, men ikke destro mindre synes jeg, at byen paa sin vis var ret charmerende. Den er helt klart inspireret af det franske hvad angaar arkitektur, men ogsaa naar de lokale snakker engelsk, kan man hoere, at det franske har sneget sig ind. Det er paa trods af forurening og skrald en meget groen by med en del parker, soeer og traeer paa naesten alle veje, og det har jeg virkelig nydt. I de dage vi befandt os i byen, saa vi en del sevaerdigheder. Blandt dem kan naevnes: litteraturtemplet, enografisk musuem om de etniske minoriteter i nord, det gamle kvarter, st. Josefs katedral, og jeg kunne fortsaette i en uendelighed.

De sidste par dage har vi saa vaeret i Cuc Phuong nationalpark. Her har vi slappet lidt af og nydt at komme ud i naturen efter hektiske Hanoi. Vi var ude og sejle naer Ninh Bihn i et omraade, som man kalder Halong Bay Inland. Det minder paa mange maader om Halong bugten med de maejestetiske kalkstensklipper, der skyder op, men jeg tror, at Halong bugten er en del flottere. Det er i hvert fald, hvad man hoerer.
I nationalparken var vi ude og se et redningscenter for aber, og saa fik vi ogsaa trekket lidt.

Jeg er efter 1,5 maanedes rejse halvvejs i min tur, og til tider foeler jeg virkelig, at jeg ikke kan have flere indtryk i mit hoved. Der er sket saa meget den sidste halvanden maaned, og jeg har allerede rejst i 4 forskellige lande. Nepal har helt sikkert vaeret det mest anderledes sted. Selvom at Vietnam og Laos selvfoelgelig er meget anderledes end Danmark, foeler man alligevel, at de befinder sig i det 21. aarhundrede. I Nepal foeler man sig sat tilbage i tiden. Selvom at der selvfoelgelig i de turistede omraader er genkendelige traek fra den vestlige verden, saa skal man bare ned af et par sidegader, og saa er man i en hel anden verden, som er vildt fascinerende og spaendende. Det er ret specielt.
Selvom jeg er glad for at vaere i lidt mere moderne omgivelser nu, savner jeg Nepal. Nepal med dets aabne og glade sind, som suger al energien ud af en, men som ogsaa giver ubeskriveligt meget.

onsdag den 28. oktober 2009

Vang Vieng og Vientiane

I dag ankom vi til Vientiane efter nogle ret festlige dage i Vang Vieng og paa trods af 'buckets' med alkohol til den soelle pris af 6 kroner, er alle kommet levende igennem de sidste par naetter :) Det er dog vigtigt at naevne, at vi har lavet andet end at drikke de seneste par dage..
I forgaars var vi f.eks. ude og klatre ude ved en bjergvaeg, og det var rigtig sjovt og udfordrende. Resten af tiden er gaaet med at slappe af paa de mange cafeer og restauranter, hvor store tv-skaerme viser 'Friends' og 'Family Guy', og derudover besoege de mange pandekageboder, som findes overalt i gaderne.
Vang Vieng har ikke budt paa storslaaede kulturelle oplevelser, da byen er meget turistet og som vores guide har fortalt os mange gange: "not a Lao-city". Folk kommer her for at drikke, 'tube' og hvad der ellers hoere til... Men det har nu alligevel vaeret rart at se lidt 'Friends', faa danset lidt om aftenen og holdt en pause fra alle templerne.

De naeste par dage skal vi vaere i Vientiane, som er verdens mindste hovedstad. Efter kun et par timer i byen, er det nemt at se, at det er en gammel fransk koloni. Saa jeg glaeder mig til laekre crossainter og andet god mad.

søndag den 25. oktober 2009

Laos - Luang Prabang og Vang Vieng

I torsdags ankom vi til Laos, og vi har lige siden haft en meget travlt program med alverdens aktiviteter. Vi har redet paa elefanter, badet i Kuang Si vandfaldet, vaeret paa natmarked, set Pak Ou, sejlet paa Mekong floden, tubet og meget andet. Saa der har virkelig vaeret gang i den.
Klimaet er varmere end Nepal og luftfugtigheden er ogsaa hoejere, saa det skal man lige vende sig til, men ellers er her saa dejligt. De foerste par dage har vi vaeret i Luang Prabang, som er paa Unescos liste over verdens bevaringsværdige steder, hvor vi har nydt den soede befolkning og de store markeder. En dag skulle vi gaa igennem det lokale morgenmarked, hvilket var en spaendende og farverig oplevelser. Der var alverdens madvarer. Groensager, frugter og dyr i alle afskygninger. Der var de normale som hoens, geder, fisk og grise, men derudover var der ogsaa flagermus og froeer. Der er altsa noget specielt over saadan et marked som et supermarked bare ikke har, men til gengaeld var hygiejnen maaske ikke lige god nok til vores sarte danske maver..

I dag har vi saa koert 6-7 timer til Vang Vieng, som er en rigtig fest og backpacker by. Der er fyldt med unge mennesker og hyggelige spisesteder. Koereturen herned var haard, da vejene var meget snoede, men samtidig var udsigten ud over bjergene fantastisk og de smaa bambushuse med straatag meget charmerende.

Det var alt for denne gang!

mandag den 19. oktober 2009

Resten af Pokhara og Last resort

Saa er det blevet d. 20. oktober, og imorgen gaar turen videre til Bangkok derefter Laos.
Den sidste uge er gaaet virkelig staerkt, og der er sket rigtig rigtig meget.
I Pokhara var vi ude og sejle i kajak paa Pewa. Det var faktisk rigtig sjovt, og der var en fantastisk udsigt fra soeen. Vi sejlede ind og fik frokost ved breden og noed ellers det fantastiske solskin, som Pokhara heldigvis har en masse af. Dagen efter var jeg ude med et par piger fra gruppen og undersoege lidt mere end bare backpackerdelen af Pokhara. Det var faktisk rigtig hyggeligt. Vi gik over til et vandfald kaldet Devi (Devin's) vandfald og bagefter til Tashi-ling, som er tibetansk bydel, hvor der ligger en hule: Maha Devi Gupteswar. Hulen var underjordisk, og da man kom til enden af hulen, var der saa et meget flot vandfald.

Efter smaa 4 dage i Pokhara skulle vi videre til Kathmandu, hvor vi skulle sove en nat. D. 17. oktober tog vi saa til "the Last Resort", som paa trods af navnet paa ingen maade er som en gyser! "The Last Resort" ligger ved foden af Himalaya-bjergkaeden taet ved den tibetanske graense. Resortet er derfor omgivet er den flotteste natur, som virkelig kan tage vejret fra en! Der var en masse aktiviter, man kunne proeve. Saa jeg har baade faaet rapellet ned af flere vandfald, bungy jumpet og faaet massage! Ellers har vi bare ligget ude i liggestole paa graesplaenerne omgivet af kaempe sommerfugle og nydt solen. Dejligt! Nu er vi tilbage i Kathmandu et sidste par dage, foer vi skal forlade Nepal.

Byen er fint pyntet op for tiden, da endnu en festival er begyndt. Saa snart en festival slutter i Nepal, begynder en ny. Nu er gederne fra sidste festival udskiftet med konfetti, lyskaeder og levende lys for at hylde Laksmir, som er gudinde for rigsom. Det er ret hyggeligt og minder lidt om jul!

tirsdag den 13. oktober 2009

Paragliding i Pokhara

Nu er anden dag ved at vaere slut i den meget afslappede og hyggelige backpacker by Pokhara. Vi ankom igaar ved 16-tiden efter en god koeretur fra Chitwan i en lokal turistbus. I dag startede vildt fantastisk med paragliding over Pokhara by og soen Pewa. Vi startede i 1300 meters hoejde, hvorfra vi loeb ned af en skraaning for saa at blive baaret af vinden op og svaeve rundt som en fugl over det smukke landskab. Det var helt ubeskriveligt.

Vi svaevede rundt deroppe i omkring 1300-1400 meter hoejde i ca. en halv time, og jeg fik selv lov til at styre faldskaermen. Det var vildt fedt. Man kunne kigge ned paa de smaa landbrug, huse og soeen, og man fik et godt overblik over hele omraadet. Samtidig kunne man se flere af bjergtoppene fra Annapurna bjergkaeden.

Ellers har vi bare shoppet og slappet af idag. Det er nogle rolige dage, vi har her i Pokhara, med lidt faerre aktiviteter end vi ellers er vant til. Det gaar desvaerre ud over pengepungen, da der er mange ting at koebe i byen...