onsdag den 2. december 2009

Hue, Hoi An og Nha Trang

Saa skriver jeg igen efter lang tids pause. De sidste par uger har vaeret virkelig gode. Jeg har set tre meget forskellige byer: Hue, Hoi An og Nha Trang.

Hue er en gammel by fyldt med historie, og det var herfra at Nguyen kongerne (Vietnams sidste dynasti) regerede fra 1802 til 1945 og gjorde Hue til midlertidig hovedstad i stedet for Hanoi.
I Hue havde vi desvaerre ikke vejret med os, og det regnede desvaerre hver eneste dag. Alligevel fik vi set nogle rigtig fine og gamle bygningsvaerker. Foerst saa vi Citadellet ogsaa kaldet Kongebyen, hvorfra Nguyen Dynastiet regerede. Dette var et smukt omraade, men det som jeg virkelig fandt specielt varTu Ducs Mausoleum, som er en af mange kongegrave i Hue. Tu Ducs Mausoleum var et virkelig smukt omraade, men stedet var ogsaa praeget af en meget trist stemning. Det, som jeg synes var saa interressant, var, at Tu Ducs liv ogsaa har vaeret soergeligt. Han kunne ikke faa boern, og han syntes selv, at han var en uduelig konge. Han er kendt for at vaere en ulykkelig konge. Derfor passede Mausoleumet uhyggelig godt til kongen, og man foelte naesten hans sorger, som man gik rundt der paa hans gravplads.
Udover Kongebyen og Mausoleumet saa vi Thien Mu Pagoden og sejlede paa parfumefloden.

Efter nogle dage i Hue gik turen videre til Hoi An, hvilket indtil videre helt klart er min ynglingsby i Vietnam. Hoi An er en gammel havneby, hvor forskellige etniske grupper igennem aarene har bosat sig og praeget byen. Blandt grupperne kan naevnes kineserne, japanerne, franskmaendene osv. Byen er charmerende med dens smaa gader fyldt med skraeddere, restauranter og gamle bygninger. I Hoi An var vi paa rundtur i den gamle bydel, hvor vi besoegte templer og gamle huse. Derudover blev vi koert ud til 'My Son', som er et ruinomraade fra Champa-riget.
Dagene gik meget hurtigt i Hoi An, og vi fik skraeddersyet en masse toej og fik spist paa de hyggelige gadekoekkener. En dag lejede vi ogsaa cykler og cyklede ud til stranden. Vi fik dog kun sobbet, da boelgerne ved det sydkinesiske hav er meget store og understroemmen voldsom staerk. Til sidst i vores ophold i byen var vi ude og besoege Cham Island, som var helt uturistet og skoen. Paa sejlturen blev vi ogsaa sejlet ind til en helt mennesketom strand, som bare var saa laekker. Her noed vi solen og fik badet.

Lige nu befinder jeg mig i Nha Trang, som ikke lige er min ynglingsby. Byen er efter min mening ret kedelig, men tilgengaeld har jeg faaet laest en masse. Og igaar aftes fik jeg sushi!
I dag midt i morgenmaden kravlede der saa en kakkelak op paa min fod. Jeg har aldrig skreget saa hoejt i mit liv. AD!

Haaber i alle har det godt derhjemme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar